Aktion Österbotten   Aktion Österbotten   Logo
kontakt   kontakt
forum   forum
KORTJÄRVI
OM KORTJÄRVI VERKSAMHET FRITID FÖRENINGAR AKTUELLT OM PORTALEN GÄSTBOK
Kronoby kommun   På svenska    Skriv ut sidan
OM KORTJÄRVI
Karta
Kortjärvi på Google
Kortjärvi på nätet
Service
Kommunal service
Församling
Företag och näringsliv
Kultur
Framtidsvisioner/projekt/planering
Tomter
Fastigheter
Bevarande av gamla hus
Historik
Boken om Kortjärvi
Första bosättningen
Skola och utbildning
Byagemenskap, idrott och tävlingar
Bolag och föreningar
Näringsliv
Vägen, bilar, el och brandspruta
Legender
Årets by 2001
NYHETER
Nyheter från Österbottens byar

Vägen, bilar, el och brandspruta

Vägen och bilar

Byns första cykel fanns vid Storbacka någon gång före 1920. Första bilen var en BMW av årsmodell 48 och ägare Österbacka Felix. Första lastbilen ägdes av Erik Bodbacka 1953.

Det var inte så noga med körkortet, inget sådant behövdes. Den som kunde köra fick köra.

Första vägen genom byn var en ridväg sommartid. Ny väg byggdes på 1920-talet. Vägen till kyrkbyn byggdes 1931 - 1932. Efter kriget började vägarna plogas vintertid. Vägbelysning fick vi år 1976.

1985 rätades den gamla vägen ut då det byggdes en ny väg genom byn. Detta föranledde rivning av gamla byagården.  


EL 

El fick vi till Kortjärvi år 1927. Den ljusa tiden var elen bortkopplad. Man fick ha högst 15 W lampor. Strömmen betalades enligt lampans storlek. Första elbolaget fanns vid Djupsjöbacka. 


Brandspruta

I mitten av 1900-talet hade byn en gemensam brandspruta. Den var tvåarmad och transporterades med häst och kärra. Vatten togs ur brunnar, som det på 50-talet fanns flera stycken av i byn. Brandsprutan förvarades vid skolan.

Beni Sjölinds Ifa från 50-talet

 

Göte Edsviks Opel från 1963

 

Beni Sjölinds Chevrolet från 1938

Ansvarig utgivare: Kortjärvi Byagårdsförening r.f.     Senast modifierad: 15.9.2010